O režisérce Heleně Philippové

1. září 2016

Nealkoholická vinárna U Pavouka- Archiv ČRo

Z kroniky Vladimíra Kroce „Podzim s Járou Cimrmanem“:

Velkou úlohu měla v počátcích ryze mužského hereckého souboru žena – režisérka Helena Philippová. I ona se účastnila natáčení vináren U pavouka, jak dokládá ukázka z vánočního vydání roku 1966.

[[audio]]

Z. Svěrák a L. Smoljak hovoří o režisérce Heleně Philippové; autor V. Kroc

„Není pravda, že jsme věděli, že nás to bude živit. Tomu věřila jen režisérka Helena Philippová. Vždycky, když jsme zlobili – Láďa třeba uvnitř v Malostranské besedě jezdil na kole, byl tenkrát takovej dětina – říkala: ,Pánové, vy to zlehčujete, nezapomeňte, že se tím jednou budete živit.‘ A my jsme to brali jako legraci,“ vzpomíná Zdeněk Svěrák. „Dokonce říkala: ,Vy budete jednou slavní,‘“ dodává na archivní nahrávce Ladislav Smoljak.

Divadelní a rozhlasová režisérka Helena Phillipová se narodila 1. října 1919 a zemřela 2. února 1986. Se zakládáním divadla měla zkušenosti už z dřívějška, stála totiž u založení divadla Semafor a Divadla Na zábradlí. Co tato osobnost přinesla v počátcích nově založenému divadlu?

„Dala do toho především i peníze. Aby sál zútulnila, koupila z vlastní kapsy petrolejové lampy, a tak na každém stolku stála secesní lampa. Mám jednu ještě schovanou doma,“ vypráví Zdeněk Svěrák. „Byla organizátorka – to ona lítala po úřadech a sháněla razítka, domluvila nám spolupráci se Studiem. A pak nás také režírovala. Brzy přišla na to, že bude nejlepší nechat nás na jevišti se projevit a pak to, jak se projevíme, nějak uzákonit.“

Byla manželkou klavíristy a skladatele Jiřího Maláska, později pak dlouholetou družkou vynikajícího jazzového kytaristy Vladimíra Tomka (ostatně teprve když jí zemřel, odešla s ním i její vlastní činorodost, a z osamění pak zvolila do značné míry drastický dobrovolný odchod ze světa), a také díky těmto skutečnostem a zkušenostem měla široký rozhled a obdivuhodnou řadu známostí ve všech uměleckých oblastech.

„Seznámila nás také s důležitými lidmi, například s Josefem Škvoreckým. Na představení velice často zvala i Zdeňka Podskalského, a díky tomu jsme se s ním seznámili,“ doplňuje Ladislav Smoljak. Režisérka dokonce zkoušela se začínajícím souborem hrát ve hře Domácí zabijačka. Sama ovšem vycítila, že její ženské ztvárnění působí v představení cizorodě.

Vladimír Kroc, 2007



Všechny články / zpět..